ARONDE 1951-1953

ARONDE 9 var Simcas första "egna" bil man hade ju tidigare byggt FIAT på licens, Aronde det gamla Franska namnet för svala. Aronde ritades och konstruerades i USA under slutet av 40-talet och den 31 maj 1951 kunde nya Simca Aronde visas upp för världspressen första gången.

   

TYP 715 ch nr 1001-ch nr
        8915
       

TOTAL PRODUKTION 1951 7915st.


Tekniska Data       

Självbärande 4-dörrars pontonkaross en av de första i Europa    

Längd 4,07m      

Elsystem 12 v       

Motor 4-cyl. toppventilmotor på 1221cc och 45 hk, toppfart ca 125km/h 4 växlad manuell låda


       

SIMCA 9 ARONDE 1952      

TEKNISKA DATA:      

TYP 715 4- dörrars
        sedan ch nr.8916-48 099 
       

TYP 780 2-dörrars sport
        coupé och cab ch nr.48101-48503 
       

Produktion 1952 totalt
        64722
       

Nytt från tidigare år:
        Bakaxel av hypoidtyp, oljetråg i plåt (tidigare i
        aluminium), batteriet flyttades ut i motorrummet tidigare
        satt det under framsoffan. De sista bilarna 1952 lackas i
        syntetlack jämfört med tidigare i cellulosa


       

SIMCA 9 ARONDE 1953


       

TEKNISKA DATA:        

Typ 713 4-dörrars sedan
        Quotidienne ch nr. 122613- 
      

Typ 715 4-dörrars sedan
        Luxe ch nr 105636-155860 
      

Typ 755 2-dörrars pick
        up
       

Typ 757 kombi (Break)
        Commerciale ch nr. 50001-
       

Typ 759 kombi (Break)
        Chatelaine ch nr. 60001- 
       

Typ 780 2-dörrars sport
        coupé ch nr. 48504-49480

       

NYTT FÖR I ÅR :
        Skåpvagn med namn Messagère, en billighetsmodell av
        Aronde kallad Quotidienne lanseras, även en 2-dörrars
        hard top kallad Grand Large visas


       

Den 17 mars 1953 rullar
        den 100.000:e Aronde ut ur fabriken.


       

Den 1 augusti 1953
        startade en Aronde tagen direkt av tillverkningsbandet
        en testkörning på Montlhérybanan. Målet var att köra
        100.000 km med 100 km/h i snittfart, testet var klart den
        18 september och då hade man avverkat 11.600 mil med en
        genomsnittsfart av 104,07 km/h i och med detta slogs 33
        rekord och gav Simca fin publicitet.