ARONDE 1951-1953
ARONDE 9 var Simcas första "egna" bil man hade ju tidigare byggt FIAT på licens, Aronde det gamla Franska namnet för svala. Aronde ritades och konstruerades i USA under slutet av 40-talet och den 31 maj 1951 kunde nya Simca Aronde visas upp för världspressen första gången.
TYP 715 ch nr 1001-ch nr
8915
TOTAL PRODUKTION 1951 7915st.
Tekniska Data
Självbärande 4-dörrars pontonkaross en av de första i Europa
Längd 4,07m
Elsystem 12 v
Motor 4-cyl. toppventilmotor på 1221cc och 45 hk, toppfart ca 125km/h 4 växlad manuell låda
SIMCA 9 ARONDE 1952
TEKNISKA DATA:
TYP 715 4- dörrars
sedan ch nr.8916-48 099
TYP 780 2-dörrars sport
coupé och cab ch nr.48101-48503
Produktion 1952 totalt
64722
Nytt från tidigare år:
Bakaxel av hypoidtyp, oljetråg i plåt (tidigare i
aluminium), batteriet flyttades ut i motorrummet tidigare
satt det under framsoffan. De sista bilarna 1952 lackas i
syntetlack jämfört med tidigare i cellulosa
SIMCA 9 ARONDE 1953
TEKNISKA DATA:
Typ 713 4-dörrars sedan
Quotidienne ch nr. 122613-
Typ 715 4-dörrars sedan
Luxe ch nr 105636-155860
Typ 755 2-dörrars pick
up
Typ 757 kombi (Break)
Commerciale ch nr. 50001-
Typ 759 kombi (Break)
Chatelaine ch nr. 60001-
Typ 780 2-dörrars sport
coupé ch nr. 48504-49480
NYTT FÖR I ÅR :
Skåpvagn med namn Messagère, en billighetsmodell av
Aronde kallad Quotidienne lanseras, även en 2-dörrars
hard top kallad Grand Large visas
Den 17 mars 1953 rullar
den 100.000:e Aronde ut ur fabriken.
Den 1 augusti 1953
startade en Aronde tagen direkt av tillverkningsbandet
en testkörning på Montlhérybanan. Målet var att köra
100.000 km med 100 km/h i snittfart, testet var klart den
18 september och då hade man avverkat 11.600 mil med en
genomsnittsfart av 104,07 km/h i och med detta slogs 33
rekord och gav Simca fin publicitet.